Κυριακή 9 Μαΐου 2021

Το σκάνδαλο της τηλεκπαίδευσης

Όπως γνωρίζουμε λόγω πανδημίας τα σχολεία είχαν κλείσει και για πολλούς μήνες υπήρχε τηλεκαίδευση μέσω της πλατφόρμας WebEx, η οποία ανήκει στην εταιρία Cisco. Έχουμε αναλύσει σε προηγούμενο άρθρο γιατί η τηλεκπαίδευση στα Δημοτικά είναι ανεπαρκής, ωστόσο το σκάνδαλο ανάμεσα στη Cisco και το Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων ξεπερνά κάθε προηγούμενο και αν ήμασταν σε σοβαρή χώρα, η Υπουργός Παιδείας θα έπρεπε να διωχθεί για απιστία και παράβαση καθήκοντος σε βάρος του δημοσίου και του ελληνικού λαού.

Η συμφωνία ανάμεσα σε ΥΠΑΙΘ και Cisco

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμφωνία ανάμεσα στις δυο πλευρές βγήκε προς ανάγνωση, έλεγχο και κριτική από τον ελληνικό λαό έναν χρόνο μετά την υπογραφή της από τα δύο μέρη, μια ένδειξη που δείχνει ότι το Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων γνωρίζει πόσο κακή συμφωνία για τους μαθητές υπέγραψε.

Χρηματικό σκέλος

Η συμφωνία αναφέρει ότι η Ελληνική Πολιτεία προχωρά σε υψηλότατη αμοιβή προς τη Cisco, για να παρέχει υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας WebEx, αξίας 2 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως χωρίς να γίνει διαγωνισμός, αλλά με απευθείας ανάθεση. Είναι πάρα πολλά χρήματα αυτά που δώσαμε στη Cisco για ένα σύστημα, το οποίο έπεφτε κάθε τρεις και λίγο και παρουσίαζε ένα σωρό τεχνικά προβλήματα δυσκολεύοντας την περάτωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έπρεπε να γίνει διαγωνισμός και οι εταιρίες να υποβάλουν τις προσφορές τους και έτσι θα πληρώναμε πολύ πιο φθηνά το όλο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης και πιθανότατα θα είχαν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές στη διάθεσή τους μια πολύ καλύτερη πλατφόρμα.

Προσωπικά δεδομένα και μεταδεδομένα

Η συμφωνία μεταξύ ΥΠΑΙΘ και Cisco αναφέρει ακόμα κάτι πολύ ενδιαφέρον και ανησυχητικό για τους ανήλικους μαθητές της χώρας σχετικά με τα προσωπικά τους δεδομένα και μεταδεδομένα τους. Για να είμαστε δίκαιοι, τα άμεσα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών, όπως είναι ονοματεπώνυμα και διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθούν από τη Cisco, αλλά αντίθετα οφείλει να τα καταστρέψει μόλις τελειώσει η συνεργασία ανάμεσα σε ΥΠΑΙΘ και Cisco. Το όλο θέμα έγκειται όχι στα άμεσα προσωπικά δεδομένα των μαθητών, αλλά στα μεταδεδομένα (metadata στο εξής), τα οποία η Cisco μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για όποιον σκοπό θέλει και κρίνει. Τα metadata είναι τα δεδομένα που σχετίζονται έμμεσα και όχι άμεσα με την ταυτότητα κάθε χρήστη, στην περίπτωσή μας ανήλικων μαθητών και τα metadata είναι οι διευθύνσεις IP των μαθητών, ο πάροχος internet που μετέρχεται κάθε μαθητής, για να μπει στο διαδίκτυο και γενικότερα είναι δεδομένα, τα οποία με τις κατάλληλες γνώσεις, τις οποίες η Cisco διαθέτει, μπορεί να ανακαλύψει την ταυτότητα κάθε μαθητή.

Επεξεργασία των μεταδεδομένων και συνέπειες

Το Υπουργείο Παιδείας παρέλειψε να διασφαλίσει ότι οι ταυτότητες των μαθητών θα μείνουν κρυφές από τη Cisco, ειδικά εφόσον πληρώθηκε αδρά από το κράτος, για να παρέχει τις υπηρεσίες της. Έχοντας η Cisco πλήρη πρόσβαση στα metadata όλων των μαθητών της χώρας, μπορεί να πράξει οτιδήποτε θέλει, χωρίς να δώσει λογαριασμό σε κανέναν, χωρίς καν να δοθεί η επιλογή στους γονείς των μαθητών να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν με όλη αυτή την εκμετάλλευση των προσωπικών μεταδεδομένων τους. Έχοντας υπόψιν μας ότι τα metadata μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εύρεση της ταυτότητας κάθε μαθητή, αξίζει να σημειώσουμε ότι η Cisco μπορεί να βγάλει αστρονομικά κέρδη από την επεξεργασία τους χρησιμοποιώντας τα μεταδεδομένα αυτά για εμπορικούς σκοπούς και έτσι οι ταυτότητες όλων των μαθητών της χώρας, χωρίς να τους ρωτήσει κανένας, θα γίνουν γνωστές σε όλους τους διαδικτυακούς κολοσσούς. Οι μαθητές μάλλον έχασαν το δικαίωμα στην ιδιωτικότητά τους με τις ευλογίες του Υπουργείου Παιδείας δυστυχώς.

Αναβάθμιση του sch.gr

Αυτό που κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε να γίνει, είναι να μην εμπλακεί καμία ιδιωτική εταιρία στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης, αλλά να γίνει ουσιαστική αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Με τα δύο εκατομμύρια ευρώ που δώσαμε, μπορούσε να αναβαθμιστεί το sch.gr και μέσω αυτού η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης να γίνει πολύ πιο αξιόπιστα, χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος διαρροής των προσωπικών δεδομένων των μαθητών σε εταιρίες ιδιωτικών συμφερόντων. Το κράτος έχει την υποδομή να στήσει μόνο του δική του πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου χρησιμοποιώντας μάλιστα τον δικό του φορέα παροχής internet, που είναι το GNET, το οποίο προσφέρει το ταχύτερο ίντερνετ της χώρας. Αν κάναμε κάτι τέτοιο, δεν θα πλούτιζε καμία ιδιωτική εταιρία εις βάρος μας και από την πανδημία θα είχαμε για κέρδος ένα πολύ καλύτερο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο στα χέρια εκπαιδευτικών και μαθητών.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου